Tips om jouw thuiskantoor praktisch en stijlvol in te richten

We zijn allemaal gedwongen om steeds meer vanuit huis te werken. Je wilt van jouw werkplek in huis een fijne plek maken. Het moet effectief zijn, maar liever niet teveel vloeken met de rest van je inrichting. Wij geven je in deze blogs 5 fijne tips om jouw thuiskantoor in te richten.

Het is best lastig om een effectieve werkplek te maken, vind je niet? Je begint de dag misschien wel met je laptop in bed, verplaatst dan naar de bank, dan naar de keuken. Voor een meeting doe je even snel je haar goed en verplaats je naar dat ene plekje waar alle rommel niet zo zichtbaar is. Dit is voor veel mensen tegenwoordig een bekend beeld.
Het maakt je werkdag erg onoverzichtelijk. Bovendien heb je niet een goede scheiding tussen werken en wonen. Dit brengt de nodige stress en irritatie met zich mee. Terwijl, hoe vaak heb je op kantoor niet gedacht aan alle mogelijkheden die er zijn om een fijnere werkplek te hebben? Wij geven jou 5 goede tips om het beste van beide werelden te creëeren. Een kleine gids om zowel praktisch als stijlvol aan het werk te gaan.

Stap 1

Maak één vaste plek om te werken

Jouw huis is multifunctioneel: een plek om te slapen, eten, ontspannen, entertainen.. en nu ook nog eens een plek om te werken. Om zo effectief mogelijk aan het werk te gaan is het goed om je gedurende de werkdag niet af te laten leiden door alle andere zaken en taken die je associeert met het huis. Bijkomend voordeel is dat je alle andere plekken in huis niet associeert met werk. Eén vaste plek (bij voorkeur niet in de slaapkamer) zorgt voor regelmaat en structuur. En zo verklein je de kans dat je ‘s avonds in bed aan werkzaken denkt, omdat je aanleert om alleen aan werk te denken wanneer je op die éne plek in huis zit.

 

Creëer dus een plek in huis waar je al jouw werkspullen kwijt kan. Voor de meeste mensen is dit een bureau met plek voor een computer en wat ruimte daarnaast om te schrijven of om een kop thee neer te zetten. Zorg ervoor dat dit een fijne plek is, zo veel mogelijk afgesloten van de rest van het huis. Planten zorgen voor een goede afscheiding wanneer je het bureau noodgedwongen in de huiskamer plaatst.

Goed begonnen is het halve werk

Aristoteles

Stap 2

Zorg voor genoeg organisatie en structuur op de werkplek

Op jouw thuiswerkplek zit je niet gebonden aan die saaie ladenkasten die je kent van kantoor. Maar deze hebben natuurlijk wel een functie en dat moet je ook thuis terug laten komen. Een opgeruimde werkplek zorgt ervoor dat je gedurende de dag niet de hele tijd aan het zoeken bent jouw spullen. Maar op welke manier je dat opruimt, kun je natuurlijk helemaal zelf weten! Denk aan mooie pennenbakjes en andere fijne opbergmogelijkheden die passen in jouw interieur. 

 

Bij gebrek aan het ruimte is het fijn om verticaal met de ruimte te werken. Bevestig (boeken-)planken of rekjes boven het bureau. Zo staan ze uit het zicht wanneer je werkt, maar heb je toch alles binnen handbereik. Wissel de zakelijke spullen af met mooie interieuritems. Op die manier zorg je ervoor dat het thuiskantoor goed samen gaat met de rest van het interieur. Koop bijvoorbeeld ordners in een rustige kleur en zet er een plantje naast.

Stijlvolle Boekensteun

€19.95

Stap 3

Een lichte plek om te werken is een fijne werkplek

Natuurlijk licht is gezond. Zorg bij voorkeur dus voor een werkplek dichtbij het raam. Natuurlijk licht activeert het lichaam de aanmaak van cortisol en adrenaline, ofwel door de zogenaamde ‘waakhormonen’.

Doordat het natuurlijk licht gedurende de dag verandert, ben je meer bewust van de tijd. Zo zorg je ervoor dat je goed in een ritme komt – en maakt je lichaam bewust de overgang van dag naar avond mee.

Een ander voordeel van een werkplek bij het raam is dat je makkelijk wat extra zuurstof binnen kan laten. Om optimaal te functioneren hebben de cellen in jouw lichaam zuurstof nodig. Hiermee maken zij energie aan voor je spieren, die ervoor zorgen dat je actief blijft.

Ten slotte zorgt een kantoor bij een raam voor een verbinding met de buitenwereld. Je bent letterlijk meer bewust van de wereld om je heen. Dit haalt je uit een zogenaamde bubbel die de meeste mensen zullen herkennen. 

Stap 4

Denk goed na over het kleurgebruik in jouw thuiskantoor

Wist je dat er een hele psychologie schuil gaat achter het gebruik van kleuren? In veel vakantieparken heeft het interieur groen- en aardetinten omdat je dan meer het gevoel hebt in de natuur te zijn. Bijna alle accountancy kantoren hebben een blauw logo, de gezondheidszorg gaat voor groen. Kleur heeft een grote invloed op jouw onbewuste. Bij het samenstellen van de inrichten van jouw werkplek in huis, is het dus ook van groot belang dat je hier rekening mee houdt.

Bedenk daarbij dat alles dat je neerzet op de werkplek een kleur heeft. Het bureaublad, je koffiekop, accessoires maar ook zeker de planten. Wij leggen uit waarom het heel effectief is om planten op de werkplek te zetten!

Kleuren om te vermijden in jouw werkplek

Sommige kleuren zorgen voor meer energie, zoals de meeste felle kleuren! Helemaal als je deze kleuren bij elkaar zet. Beeld je bijvoorbeeld de combinatie van rood, geel en oranje in en je krijgt waarschijnlijk direct een opgewekt gevoel. Deze kleurencombinatie is erg explosief, het zijn letterlijk de kleuren van vuur.

Hoewel deze kleuren dus zeker een ‘spark’ veroorzaken, zijn het niet de beste kleuren om te gebruiken in jouw thuiskantoor. Deze kleuren noemt men ook wel agressief. Ze hebben de neiging om zo veel energie af te geven dat je geen focus meer hebt op het werk dat je aan het doen bent. Je wordt onrustig en snel afgeleid. De kans is groot dat je daardoor sneller de plek verlaat en alsnog veel door huis gaat lopen.

Combineer ten slotte niet teveel verschillende kleuren, dit zorgt voor chaos in het brein. Vermijd dus een kleurexplosie. Door kleuren uit dezelfde ‘familie’ te kiezen maak je de ruimte rustig. 

Kleuren die je helpen met concentratie

Ben je snel afgeleid en heb je behoefte aan een ruimte voor betere focus? Zorg dan voor kleuren die psychologisch een kalmerende werking hebben. De kleur die je bij uitstek kunt gebruiken is blauw. Als je aan de lucht denkt, denk je aan ruimte en aan de kleur blauw. Dit geeft een rustgevend gevoel met weinig prikkels. Hierdoor heb je meer focus. Blauw is echter wel een koude kleur, gebruik het dus bij voorkeur in combinatie met een warmer kleurenpallet.

Kleuren die zorgen voor een rustige uitstraling, zijn de eerder genoemde natuurlijke tinten. Ook dit zijn ruimtelijke kleuren. Alle kleuren die je in de natuur ziet, kun je gebruiken in het interieur. Denk aan verschillende tinten beige, bruin en groen. Deze corresponderen met de aarde, bomen, planten.

Het plaatsen van natuurlijke materialen zoals een houten bureaublad en planten, dragen dus bij aan een fijne werkplek!  

 

Afwisseling is de ware specerij des levens, en geeft het leven geur en smaak

William Cowper

Stap 5

Een Goede Geur Helpt de Concentratie

Naast kleur, heeft ook de geur in de ruimte een psychologische werking. Zo kan een bepaalde geur jou weer terugbrengen naar een herinnering – iedereen heeft weleens iets onverwachts geroken dat je weer even terugbracht naar je jeugd! De associatie van geur met een bepaalde activiteit of seizoen is groot. Geuren zoals kokos doen ons denken aan een zomervakantie en kaneel juist aan de herfst.

Een aloude truc is om de geur van verse appeltaart te verspreiden in een huis wanneer potentiële toekomstige kopers langskomen. Deze geur heeft een sterke associatie met huiselijkheid, waardoor bezoekers zich psychologisch sneller thuis voelen (en daardoor sneller tot koop over gaan).

Voor een effectieve werkplek is de geur van een ruimte dan ook heel erg belangrijk. Wat voor jou het beste werkt is erg persoonlijk, juist omdat je bepaalde associaties hebt met een geur. We leggen de bekendste geurenpatronen aan je voor. Deze kun je gedurende de dag afwisselen voor het beste resultaat!

 

Geuren voor een fijne werkplek

Gedurende de dag heb je verschillende werkzaamheden. Zo is er vaak een stukje administratie waarbij je nauwkeurig te werk moet gaan, is er mogelijk een brainstorm sessie waarbij creativiteit gewenst is, en zijn er meetings waarbij het zaak is dat je het energieniveau hoog houdt. Ten slotte heb je natuurlijk een pauze waarbij het juist de bedoeling is dat je ontspant. Hieronder een overzicht.

Focus
– Eucalyptus
– Pepermunt
– Sinaasappel

Creativiteit
– Bergamot
– Cipres
– Passiebloem

 

Energiek
– Magnolia
– Rozemarijn
– Vanille

Onstpanning
– Jasmijn
– Kamille
– Lavendel

Het eindresultaat

We hebben je in dit artikel 5 tips gegeven over het inrichten van een praktische en stijlvol thuiskantoor. Meerdere elementen zijn belangrijk om jouw werkplek aan huis een fijne en effectieve ruimte te maken.

De locatie, de accessoires, het licht, de kleuren en de geuren; alles is minstens even zo belangrijk! We hopen je hiermee veel inzicht te geven en vooral ook aan te zetten om met een frisse blik te kijken naar jouw eigen stek!

Heb je zelf nog tips waar we allemaal iets aan hebben? Laat dan vooral een opmerking achter onderaan de pagina!

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest

Share This
[]